بازاریابی گوگل – نظری به بازاریابی گوگل و کتاب بازاریابی تجربی

صدای آداشنویسنده: صدای آداش
بازدید: 550 بازدید
google marketing - بازاریابی گوگل

بازاریابی گوگل یکی از سرفصل هایی ست که توسط وایدد باتات در کتاب بازاریابی تجربی مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله ما نگاهی کلی به این شرکت و بازاریابی آن خواهیم داشت. همچنین چند قسمت از صحبت های باتات را نیز در این حوزه بیان خواهیم داشت.

گوگل از چه زمانی اینقدر محبوب شد؟

گوگل در ابتدا ابدا چنین قابلیت های فراوانی که درحال حاضر به آن مجهز است را نداشت. اما جایی که گوگل راهش را از بقیه ی موتورهای جست و جو جدا کرد، آنجا بود که برای پیدا کردن نتیجه ی هر جست و جو راه جدیدی را انتخاب کرد. این راه سخت گیرانه تر از الگوریتم های قبلی و سنتی بود. همینطور باعث می شد نتایج بهتری برای هر کاربر رخ دهد. شاید از آنجا بود که وب سایت ها شروع کردند خود را با آنچه گوگل می خواهد منطبق کنند و هنر سئو شروع شد.

بازاریابی گوگل چگونه است؟

از بحث دور نشویم! در مورد بازاریابی گوگل حرف می زدیم. گوگل همیشه سعی داشت تا فکر کاربر را زودتر از او بخواند و حتی نیازهایی که هنگام جستجو دارد (و حتی خودش نمی داند) را پیدا کند و آنها را رفع کند. برای همین گوگل یکی از پیشرو های صنعت هوش مصنوعی است.

به شخصه اگر بخواهم بگویم کل بازاریابی گوگل و بسیاری از شرکت ها روی چه مسئله ای استوار است، همان جمله ایست که بالاتر اعلام کردم:

از نیاز مشتریان خود جلوتر باشید!

از دیگر مواردی که گوگل در بازاریابی خود به آن توجه کرد. اختصاص دادن خدمات رایگان فراوان و دریافت پول برای خدمات معدودی ست. با این کار، افراد بیشتر به استفاده از گوگل روی می آورند و با آن مانوس می شوند و بعد از آن راحتتر برای این وب سایت خرج می کنند.

اما گوگل با تمام عظمت و موفقیت هایش امروزه بازهم دچار چالش شده است. با رشد سواد دیجیتال مردم در دوران اپیدمی کرونا، افراد بیشتری به استفاده از خدمات گوگل روی آوردند.

مدیر فعلی بازاریابی گوگل کیست؟

مدیر بازاریابی گوگل 2023
مدیر بازاریابی گوگل 2023

الآن که این مقاله را می نویسم 23 آگوست 2023 است و مدیران هندی سیلیکون وَلِی را در سیطره ی خود گرفته اند. مدیر مارکتینگ گوگل هم از این اتفاق دور نیست و فردی هندی به نام ساندِر پیشاز در این سمت مشغول به کار است.

می توان گفت دوران مدیریت او در گوگل یکی از پرچالش ترین زمان هاست.

در حال حاضر، گوگل باید با Open AI – Chat GPT و هوش مصنوعی Edge در مایکروسافت بجنگد. به علاوه رشد و محبوبیت اپلیکیشن ها نیز رقیبی جدید برای گوگل هست.

در کنار تمام اینها گوگل اخیرا می خواهد تمام سیستم ایندکسینگ خود را تغییر دهد و این کار می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

خرید کتاب: برای اینکه بدانید چگونه می توانید مدیرعامل موفقی باشید، کلیک کنید.

نظر باتات درباره ی بازاریابی گوگل

بخشی از صحبت های وایدد باتات در زمینه بازاریابی گوگل در کتاب بازاریابی تجربی به این شرح است:

گوگل اولین بار زمانی شروع به کار کرد که سرگی برین و لری پیج، هم اتاقی ها و دانشجویان دکترا در دانشگاه استنفورد، موتور جستجویی به نام بکراب را ارائه کردند. بکراب از یک الگوریتم نوآورانه برای نمایش نتایج جستجو به نام پیج رنک استفاده کرد و صفحات وب را بر اساس تعداد صفحات مرتبط دیگر که به آنها پیوند داده شده بودند، رتبه بندی میکرد. ازاین رو نتایج جستجو از هر موتور جستجوی دیگری در آن زمان سازگارتر و دقیق تر بود. در نقطه ای دو بنیانگذار متوجه شدند به نام دوستانه تری برای وبسایت خود نیاز دارند. آنها از کلمه ی googol استفاده کردند که عدد یک را با صد صفر بعد از آن نشان میداد و بعد آن را به Google تغییر دادند. آنها همچنین از اتاق خوابگاه خود به عنوان دفتر گوگل استفاده میکردند تا اینکه بخش فناوری اطالعات استنفورد آنها را به دلیل استفاده ی بیش از حد اینترنت اخراج کرد. سپس دو بنیانگذار شرکت را به یک گاراژ منتقل کردند و 100000 دلار سرمایه گذاری کردند.

 

شصت درصد تمام جستجوهای اینترنتی با گوگل انجام میشود و این ما را به جنبه ی پولسازی شرکت میرساند: تبلیغات.

این شرکت محبوبترین محصول خود را به صورت رایگان “موتور جستجو” ارائه و یک مدل کسب و کار ایجاد کرد و از تبلیغاتی که موقع استفاده ی مردم از آن ظاهر شدند، پول به دست آورد. این راهکار موفقیت بزرگی بوده است، چون تبلیغات برای جمعیت شناسی خاصی مورد هدف قرار میگیرد. هر کاربر تبلیغاتی را دریافت می کند که متناسب با سن، ملیت، جنسیت و علایق او و سایر پارامترهای پیچیده تر است. آنچه درمورد مشتریان گوگل قابل توجه می باشد این است که اکثر آنها زیر سی و پنج سال سن دارند و پنجاه و پنج درصد آنها مرد هستند. اکثر آنها از طبقه ی متوسط رو به بالا می باشند، دانش فنی بالایی دارند و حرفه ای در تجارت هستند. در سه ماهه ی اول سال 2018، 26.6 میلیارد دلار از درآمد 31.1 میلیارد دلاری شرکت از تبلیغات حاصل شده است.

اگر می خواهید در مورد بازاریابی گوگل و آمازون، فیسبوک، اپل و 35 شرکت دیگر اطلاعاتی به این دقت داشته باشید، می توانید این کتاب را خریداری کنید.

خرید کتاب بازاریابی تجربی: برای خرید این کتاب اینجا کلیک کنید.

 

— / مترجم، نویسنده و گردآورنده: صدای آداش

دسته بندی وبلاگ
اشتراک گذاری
صدای آداش، یعنی هرکی که از آداش میگه و با کتاب خوندن حال خوبش رو پیدا می کنه.من اینجا برای شما از کتابامون میگم و خوشحال میشم شما هم نظرتون رو با من به اشتراک بذارید!
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام ما را دنبال کنید
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت