بازاریابی شرکت اپل – بازاریابی اپل و کتاب بازاریابی تجربی

صدای آداشنویسنده: صدای آداش
بازدید: 539 بازدید
بازاریابی اپل

بازاریابی اپل یکی از امپراطوری های بزرگ عرصه ی دیجیتال را به وجود آورد. بازاریابی اپل موفق به این شد که حالا این اپل است که استانداردهای مشتری هایش را تعریف می کند. و دیگر نیازی به رعایت خیلی از محدودیت ها و قوانین نانوشته ندارد. با اینکه محصولات این غول دیجیتال بسیار گران قیمت است و از نظر اقتصادی به صرفه نیست اما با این حال بازهم مشتریان حاضر هستند تا تمام سال پول هایشان را جمع کنند و خرید داشته باشند.

اپل از چه زمانی کارش را شروع کرد؟

بیایید شروع کار اپل را از زبان باتات در کتاب بازاریابی تجربی بخوانیم:

وقتی در دوران دبیرستان، استیو جابز روی یک پروژه ی مدرسه کار میکرد، تصمیم گرفت با رئیس و یکی از بنیانگذاران هیولت پاکارد “HP”، ویلیام هیولت، تماس بگیرد تا از او قطعاتی بخواهد. هیولت که تحت تاثیر صراحت او قرار گرفت، به او یک دوره ی کارآموزی تابستانی در HP را پیشنهاد داد. جابز در آنجا با استیو وزنیاک، مهندسی پنج سال بزرگتر از خود آشنا شد.

پس از تنها یک ترم تحصیلی در دانشگاه رِید، جابز تحصیل را رها کرد و به کار نیمه وقت مشغول شد و به طراحی بازی برای آتاری پرداخت تا هزینه ی سفر به هند برای مطالعه ی فرهنگ و مذهب شرقی را تامین کند.

موقعی که به ایالات متحده بازگشت، جابز دوباره با وزنیاک که مشغول ساخت یک کامپیوتر کوچک به عنوان سرگرمی بود، ارتباط برقرار کرد. جابز با دیدن استعدادش او را متقاعد کرد با او وارد تجارت شود.

در سال 1975 آن دو در پارکینگ والدین جابز مغازه ای راه اندازی کردند و شروع به کار بر روی “اپل وان” کردند. سرمایه ی آن ها بالغ بر 1350 دلار بود که با فروش فولکس جابز و ماشین حساب قابل برنامه ریزی HP وزنیاک به دست آمد. فروش “اپل وان” پول کافی برای بهبود طراحی رایانه فراهم کرد و در سال 1977 “اپل تو” راه اندازی شد. این اولین کامپیوتر شخصی کاربرپسند با صفحه کلید و گرافیک رنگی بود و یک موفقیت بزرگ با فروش حدود سه میلیون دلار در سال اول و دویست میلیون دلار در سال بعد به شمار رفت.

بازاریابی اپل چگونه است؟

اپل بسیار به خواسته های مشتریان اهمیت می دهد، اما این کار را به روشی دیگر انجام می دهد. او به چیزی که در عمیق ترین قسمت ذهن مشتری است اهمیت می دهد. برای مثال اپل برای اولین بار با صفحه های مرتب، خلوت و مینیمالی که طراحی کرد. به مردم یادآوری کرد چقدر می توانند از جاها و مناظر خلوت لذت ببرند.

اپل حتی حالا هم با جسارتی بسیار بالا، این کار را می کند. برداشتن تمامی پورت ها، برداشتن شارژ، ارائه ی جنجالی و به روز ترین تکنولوژی ها همیشه مرزها را در ذهن مشتری ها جا به جا می کند و حتی کاری می کند تا بقیه ی رقب هم مجبور به پیروی از اصول او شوند.

نکته ی دیگری که در بازاریابی اپل بسیار حائز اهمیت است، اتمسفری ست که حول محصولات جدیدشان از قدیم الایام تولید می کردند. وقتی محصولی جدید برای معرفی آماده می شود، مدیران اپل بسیار با اشتیاق و افتخار بسیار بیشتری از دیگر رقبایش آن را معرفی می کند.

شاید در حال حاضر سامسونگ یا شیائومی هم مراسم های بزرگ و باشکوهی برای ارائه ی محصولاتشان داشته باشند، اما این اپل در این کار از قدیم الایام اینطور است.

خرید کتاب چگونه مدیرعامل موفقی باشیم: برای خواندن اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت، اینجا کلیک کنید.

مدیر فعلی بازاریابی اپل کیست؟

مدیر بازاریابی اپل - مدیرعامل موفق
مدیر بازاریابی اپل – مدیرعامل موفق

گرگ جاز جازویک معاون ارشد بازاریابی جهانی اپل است که به مدیر عامل تیم کوک گزارش می دهد. جاز از زمان پیوستن به اپل در ژوئن 1986، نقشی اساسی در توسعه و عرضه برخی از محبوب ترین محصولات مصرفی جهان، از جمله iPod و iPhone اصلی ایفا کرد.

 

دیدید که بازاریابی اپل به تنهایی می تواند بسیار آموزنده باشد، اگر میخواهید اطلاعات بسیار زیاد و دقیقی از چگونگی بازاریابی اپل و 39 شرکت دیگر داشته باشید کتاب بازاریابی تجربی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

خرید کتاب بازاریابی تجربی: برای خرید این کتاب اینجا کلیک کنید.

 

— / مترجم، نویسنده و گردآورنده: صدای آداش

دسته بندی وبلاگ
اشتراک گذاری
صدای آداش، یعنی هرکی که از آداش میگه و با کتاب خوندن حال خوبش رو پیدا می کنه.من اینجا برای شما از کتابامون میگم و خوشحال میشم شما هم نظرتون رو با من به اشتراک بذارید!
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام ما را دنبال کنید
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت