بازاریابی فیسبوک (متا) یکی از آموزنده ترین نوع بازاریابی هاست. هرچند چند سالی می شود که فیسبوک (متا) مانند قبل در روزهای اوج خودش نیست. اما با این حال نمی توان آن را به عنوان یکی از موفق ترین شرکت ها به حساب نیاورد. هنوز هم اینستاگرام و واتساپ یکی از شلوغ ترین اپلیکیشن ها هستند و کتابخانه ی برنامه نویسی فیسبوک یعنی ری اکت، بسیار پرکاربرد است.
شروع کار فیسبوک
کمتر کسی است که داستان شروع فیسبوک را نشنیده باشد. همه می دانند مارک زاکر برگ وقتی دانشجوی دانشگاه هاروارد بود، اپلیکیشنی برای دانشجویان آنجا طراحی کرد. سپس با موفقیت بسیار زیاد آن اپلیکیشن، مارک زاکربرگ مشهور تر از همیشه شد. و دو برادر دوقلوی یهودی برای تولید یک اپلیکیشن جدید که ایده ی آن را داشتند از زاکربرگ کمک خواستند.
زاکربرگ بعد از مدتی همکاری با آن دو، ایده ای مشابه ایده ی آنها به ذهنش رسید، از آن دو برادر جدا و تصمیم گرفت، فیسبوک یا متای فعلی را بسازد. البته که آن دو برادر ادعا کردند مارک ایده ی آنها را دزدید، شکایت هم کردند. اما تلاش های آن دو به سنگ خورد.
بازاریابی فیسبوک (متا)
فیسبوک هم در تلاش است قبل از اینکه کاربری احساس نیاز کند، آپدیت لازمه را به او بدهد.
البته می توان گفت فیسبوک در روزهای اول به علت اولین (و بهترین) بودن در نوع خود، رونق فراوانی داشت. در روزهای اخیر اما، با بیشتر شدن تعداد رقبا و بالا رفتن هزینه ی نگه داری زیرساخت ها، فیسبوک دچار تزلزل زیادی در بازاریابی شد.
در ادامه زاکر برگ برای استفاده از رشد روز افزون محبوبیت اینستاگرام و واتساپ، این دو پلتفرم را خرید. همچنین روی یک پروژه ی قدیمی به نام متاورس سرمایه گذاری و تبلیغ کرد. اما برخلاف تصمیم اول، تصمیم دوم موفقیت چندانی نداشت.
مدیرعامل بازاریابی فیسبوک (متا) کیست؟
الکس شولتز مدیر ارشد بازاریابی و معاون تجزیه و تحلیل در متا، یا همان فیس بوک، رهبری بازاریابی مصرف کننده و تجزیه و تحلیل محصول در سطح جهان است.
اطلاعات بیشتری درباره ی این فرد در دسترس نیست.
نظر وایدد باتات در باره ی بازاریابی فیسبوک (متا)
اگر بخواهم به یکی از بندهای کتاب بازاریابی تجربی درباره ی فیسبوک اشاره کنم، می توانم بند زیر را بنویسم:
ایده ی استراحت ارائه ی یک فضای کاری باز است که در آن همکاری، خلاقیت و ایده های جدید تشویق میشود. فیسبوک همچنین بر استخدام استعدادهای جوان که ایده ها و دیدگاه های جدیدی را به کسب و کار می آورند، تمرکز دارد. “فیسبوکی ها” تشویق می شوند تا وظایفی که بهترین تاثیر را بر شرکت دارند، اولویت بندی کنند. وقتی صحبت از برخورد با کاربران به میان می آید، فیسبوک ارتباط مستقیم با مشتریان را برای بازاریابان و برندها آسان تر میکند. هرگونه سوال یا مشکلی را میتوان به راحتی با ارسال یک پیام به فیسبوک یا برچسب گذاری آن در یک پست حل کرد، سپس خدمات مشتری کمک خواهد کرد.
خرید کتاب بازاریابی: اگر می خواهید بیشتر با بازاریابی فیسبوک (متا) و 39 شرکت بزرگ دیگر آشنا شوید می توانید کتاب بازاریابی تجربی را خرید کنید. لینک.
–/ ترجمه و جمع آوری: صدای آداش